Salam ziarah

Aku menulis untuk meluahkan apa yang terbuku di hati. Tak semua hal boleh di luahkan pada rakan-rakan atau keluarga. Banyak hal yang boleh jadi kita bertegang urat terutama hal-hal politik...tetapi kalau asyik dipendam di hati pun bahaya..boleh jadi sakit jantung.

Berita @Denaihati

Jun 11, 2009

Aku sekeping TANAH

Teman-teman aku baru je balik mencari sedikit ILMU tu yang tak sempat nak update blog. Bagi yang tunggu result contest RM500 ..sabar ya..insyallah result 2-3 hari lagi.

Kali nak cerita TANAH. Sekeping TANAH jika dibiarkan dan terbiar pasti akan ditumbuhi lalang, naik belukar, jadi hutan rimba yang dipenuhi pelbagai binatang yang kecil dan besar yang boleh dimakan dan yang boleh memakan. Manusia pasti takut nak masuk hutan belukar.

TANAH yang di tanam dengan pelbagai pokok buah-buahan atau sayur-sayuran pasti disukai bukan sahaja Manusia tetapi juka binatang seperti burung dan unggas. Memberi hasil yang boleh menjimatkan dan juga meningkatkan ekonomi Manusia. Tetapi TANAH yang ditanam jika tidak diuruskan juga boleh ditumbuhi lalang dan jadi tidak subur. TANAH yang baik MESTI terus diuruskan, dibaja, disiram dan dibuang lalang yang tubuh berterusan sehingga bila-bila.

"Kemudian diciptakanlah Adam oleh Allah s.w.t. dari segumpal tanah liat, kering dan lumpur hitam yang berbentuk. Setelah disempurnakan bentuknya ditiupkanlah roh ciptaan Tuhan ke dalamnya dan berdirilah ia tegak menjadi manusia yang sempurna".

"Iblis merasa dirinya lebih mulia, lebih utama dan lebih agung dari Adam, kerana ia diciptakan dari unsur api, sedang Adam dari tanah dan lumpur".

Begitulah MANUSIA yang dijadikan ALLAH swt dari TANAH jika dibiarkan dan tidak dibajai jasmani dan rohani ......jadi APA AGAKNYA YA???

~Terima Kasih~

Entri lain yang menarik



Widget by Hoctro | Jack Book

Disclaimer

We does not guarantee any income earning by joining any programs if listed in this site. You must be comfortable with the amounts you invested otherwise go to different program. We can not be held in any way responsible to any losses you may incurred.
Copyright© 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 Denaihati . All rights reserved.

Sponsored

Qurban & Aqiqah di Kemboja

Jejak Komen

Sponsored

Kembara Musafir New Zealand

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP