Salam ziarah

Aku menulis untuk meluahkan apa yang terbuku di hati. Tak semua hal boleh di luahkan pada rakan-rakan atau keluarga. Banyak hal yang boleh jadi kita bertegang urat terutama hal-hal politik...tetapi kalau asyik dipendam di hati pun bahaya..boleh jadi sakit jantung.

Berita @Denaihati

Jun 6, 2009

Manohara Odelia Pinot dan Ambalat

Manohara Odelia Pinot nama lengkapnya. Namun orang banyak memanggilnya, Manohara. Minggu-minggu terakhir ini, wanita cantik berdarah campuran Bugis-Perancis itu begitu popular kerana penganiayaan terhadapnya oleh Tengku Temenggong Muhammad Fakhry kerabat DiRaja Kelantan.

Di minggu ini juga heboh cerita TLDM ceroboh AMBALAT satu kawasan di Utara Sulawesi yang masih menjadi pertikaian antara Malaysia dan Indonesia.

Blogger Indonesia yang anti Malaysia atau yang sering mereka panggil MALINGsia sentiasa dahagakan isu. Isu Manohara dan Ambalat ini menjadi mereka lebih aktif mengutuk Malaysia. Tak percaya lawatlah MALINGsia tapi jangan pulak kita marah-marah tak tentu pasal seperti mereka..kita jauh lebih profesional dari blogger INDONESIA.

Bagi aku ini semua adalah sentimen :
1. Calon-calon Presiden Indonesia yang sedang melobi untuk menang menggunakan isu ini bagi memainkan perasaan Rakyat Indonesia. Ini bukan kali pertama, beberapa tahun lepas President Indonesia, SBY telah memainkan Isu Ambalat ketika SBY menaikan harga pertol. Pemerintah menggunakan isu Ambalat untuk mengawal perasaan Rakyat yang protes kenaikan harga petrol.

2. Blogger INDONESIA terus-terusan menghentam Malaysia dengan pelbagai isu tanpa melihat jasa Malaysia memberi rezeki dan menghantar pulang lebih RM8billion hasil dari pekerja Indonesia di Malaysia. Ada statistik mengatakan ianya adalah hasil ke 3 terbesar di Indonesia. Sikap kecewa dengan keadaan sosial, ekonomi dan politik di negara mereka yang tidak menentu menyebabkan mereka terus agresif mencari sasaran lain sebagai tempat meluahkan perasaan.

Tapi buka semua Blogger Indonesia seperti gerakkan MALIGsia...

Petikan dari Blog Renungan Senja :
Celakanya, berita tentang dirinya, menurutku terlalu di dramatisir dan terkadang tidak proporsional lagi. Karena kalau mau jujur, masih begitu banyak tragedi di negeri ini yang layak untuk diangkat guna memberikan informasi yang lebih objektif tentang bencana, prahara, dan duka yang tengah menimpa saudara-saudara kita di tanah nusantara ini. 


Mungkinkah suatu masa kelak kita juga akan jadi seperti mereka???


Nota : Contest RM500 secara rasmi ditutup jam 12pm 5/5/09.



~Terima Kasih~

Entri lain yang menarik



Widget by Hoctro | Jack Book

1 comments:

Babar Khan December 6, 2017 at 2:57 AM  

Nice review with plenty of information and well mannered writing skills and knowledge and stay blessed

Disclaimer

We does not guarantee any income earning by joining any programs if listed in this site. You must be comfortable with the amounts you invested otherwise go to different program. We can not be held in any way responsible to any losses you may incurred.
Copyright© 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 Denaihati . All rights reserved.

Sponsored

Qurban & Aqiqah di Kemboja

Jejak Komen

Sponsored

Kembara Musafir New Zealand

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP