Salam ziarah

Aku menulis untuk meluahkan apa yang terbuku di hati. Tak semua hal boleh di luahkan pada rakan-rakan atau keluarga. Banyak hal yang boleh jadi kita bertegang urat terutama hal-hal politik...tetapi kalau asyik dipendam di hati pun bahaya..boleh jadi sakit jantung.

Berita @Denaihati

Sep 8, 2009

Kemana arah tuju MELAYU part 2 ...


Semalam sebuah akhbar melaporkan dua kejadian. Kejadian pertama seorang menantu menumbuk ibu mertuanya di bazar Ramadhan yang menuntut hutang RM200 dan kejadian kedua seorang biras terpaksa menerima 12 jahitan kerana dipukul oleh birasnya yang berhutang RM500.

Aku teringat kisah 3 tahun lepas, seorang teman aku boleh dikatakan setiap pagi dah tercegat depan pagar rumah aku. Apabila pertemu macam-macam hal yang kami bincangkan dari soal bisnis hinggalah politik. Setelah beberapa minggu berulang-alik ke rumah aku akhirnya dia meluahkan hasratnya untuk meminjam duit untuk projek di MINDEF. Katanya 2-3 bulan dia akan dapat semula payment. Aku tahu kalau keluar je duit ni tak tahu zaman bila dapat semula tapi demi nak menyokong usahawan Melayu maka aku pun bagi juga pinjam duit sebanyak RMxx,xxx.00.

Setelah dia dapat duit yang dihajatkan muka dia pun tak nampak. Sehingga sekarang aku tak tahu apa cerita dengan projek MINDEF. Telefon pun dah tak dapat dihubungi. Rupanya nilai persahabat aku dengan teman aku tu hanya RMxx,xxx.00 je. Aku juga kehilangan seorang teman yang lain hanya kerana dia bawa lari keutungan jual dodol di Jalan Tunku Abd Rahman bernilai RM2,500. Sehingga sekarang tak dapat dikesan. Tak kan lah begitu murah nilai persahabatan. Aku dah lama halalkan semua duit yang kawan-kawan pinjam dan tak bayar balik. Kalau dapat semula tu ibarat dapat bonus.

Majoriti Melayu memang senang nak meminjam baik pinjaman pelajaran, pinjaman perniagaan sehinggalah pinjaman peribadi tapi MAHA susah nak bayar balik walaupun mereka berduit dan akibatnya mereka menyusahkan orang Melayu lain yang jujur. Bagi manusia yang tidak suka bayar hutang walaupun 10 sen ada janji seksa daripada Allah swt.

BERMINAT NAK MENJADI RAKAN USAHAWAN SAUDACARE, JADILAH YANG PERTAMA SEBELUM YANG LAIN @ ONE MALAYSIA BLOGSHOPS atau SMS : Taip ANSAR jarak INFO hantar ke 36553 

~Terima Kasih~
Khalifah Fedi - Tuan Uruchimaru

Entri lain yang menarik



Widget by Hoctro | Jack Book

Disclaimer

We does not guarantee any income earning by joining any programs if listed in this site. You must be comfortable with the amounts you invested otherwise go to different program. We can not be held in any way responsible to any losses you may incurred.
Copyright© 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 Denaihati . All rights reserved.

Sponsored

Qurban & Aqiqah di Kemboja

Jejak Komen

Sponsored

Kembara Musafir New Zealand

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP