Salam ziarah

Aku menulis untuk meluahkan apa yang terbuku di hati. Tak semua hal boleh di luahkan pada rakan-rakan atau keluarga. Banyak hal yang boleh jadi kita bertegang urat terutama hal-hal politik...tetapi kalau asyik dipendam di hati pun bahaya..boleh jadi sakit jantung.

Berita @Denaihati

Apr 10, 2009

Santapan Jumaat : Nafsu Itu Membisikan ...

Jika Aku menginginkan kebahagian kendalikalah nafsuku agar Aku dapat mentaati Tuhanku, dan tahanlah nafsuku jangan sampai mendurhakai-Nya. Nafsuku merupakan panghalang bagi diriku untuk mengenali makhluk dan makhluk adalah penghalang bagi diriku untuk mengenal Al-Khaliq. Selama Aku masih bersama nafsuku, Aku tidak akan mengenal Khaliq. Selama Aku masih bersama dunia, Aku tidak akan mengenal akhirat, dan selama Aku masih bersama akhirat, Aku tidak akan melihat Al-Haq SWT, pemilik akhirat. Pemilik dan yang dimiliki tidak akan pernah bertemu sebagaimana tidak pernah bertemu dunia dan akhirat. Maka demikianlah halnya antara Khaliq dan makhluk. Nafsu ini selalu membisikan kejahatan. Perangilah ia dalam setiap keadaan. Janganlah bergantung kepada nafsu.

Jinakkanlah nafsuku dengan mujahadah. Sungguh jika ia telah jinak, ia akan tunduk kepada hati, kemudian hati tunduk kepada nurani dan nurani tunduk kepada Allah SWT. Kuatnya angan-angan dan kerakusanku telah membawaku untuk menyia-yiakannya. Berusahalah untuk memendekkan angan-angan dan menyedikitkan kerakusan. Ingatlah maut, dekatkanlah diriku kepada Allah SWT, dan berubatlah kepada orang-orang shidiq dengan mendengarkan ucapan-ucapan mereka, disamping banyak berdzikir siang dan malam. Temanku adalah orang yang melarangku dan musuhku adalah orang yang menjerumuskanku.

Nabi saw bersabda yang ertinya "Barangsiapa mencintai dunianya maka merugikan akhiratnya dan barang siapa mencintai akhiratnya maka akan merugikan dunianya" Dunia dan akhirat keduanya tidak pernah bersatu begitulah nafsu dan Allah SWT keduanya tidak mungkin bersatu. Aku menunaikan hak nafsu dan manusia tetapi melupakan hak Allah SWT sedangkan semua kenikmatan yang datang kepadaku itu dari Allah SWT, sudahkah Aku mensyukuri?

Allah SWT berfirman dalam ayat 69 Al-Ankabut yang ertinya "Dan orang-orang yang berjihad untuk (menarik keridhaan) kami, benar-benar akan kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan kami". Jangan Aku biarkan dan jangan Aku turuti nafsuku agar Aku berbahagia. Jangan aku turuti bisikan nafsu sebab ia selalu memerintahkan keburukan dan menjerumuskan aku kepada kejahatan.

Allah SWT berfirman dalam ayat 153 Al-Baqarah "Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar"

~Terima Kasih~

Entri lain yang menarik



Widget by Hoctro | Jack Book

Disclaimer

We does not guarantee any income earning by joining any programs if listed in this site. You must be comfortable with the amounts you invested otherwise go to different program. We can not be held in any way responsible to any losses you may incurred.
Copyright© 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 Denaihati . All rights reserved.

Sponsored

Qurban & Aqiqah di Kemboja

Jejak Komen

Sponsored

Kembara Musafir New Zealand

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP