Salam ziarah

Aku menulis untuk meluahkan apa yang terbuku di hati. Tak semua hal boleh di luahkan pada rakan-rakan atau keluarga. Banyak hal yang boleh jadi kita bertegang urat terutama hal-hal politik...tetapi kalau asyik dipendam di hati pun bahaya..boleh jadi sakit jantung.

Berita @Denaihati

Jul 9, 2009

PPMSI Mansuh : Bahasa SMS ganti Inggeris

Aku dulu sekolah kampung, cikgu yang ajar Inggeris tu pun tak berapa faham bahasa Inggeris. Akibatnya aku memang bangang bahasa Inggeris ni sampai lah masuk U. Nasib baik sikit selepas SPM aku attend kursus khas bahasa Inggeris. Di U aku ambil bidang bio-medical jadi 98% buku rujukan dalam bahasa Inggeris, kalau ada buku terjemahaan Bahasa Melayu pun dah out dated...tak macam di Indonesia, Jepun, Korea, China yang cepat menterjemah buku-buku Inggeris.

Sekarang anak-anak aku tadika pun dah pandai Bahasa Inggeris. Anak saudara aku yang tinggal di bandar berprestasi bagus tapi anak saudara aku yang di kampung sedih dah lah emak bapak dia tak boleh nak bantu, cikgu yang megajar pun lemah bahasa Ingggeris.

Yang untung dengan polisi PPMSI adalah anak-anak Cina dan India di bandar serta golongan pertengahan Melayu dan yang rugi pulak adalah anak-anak Melayu di kampung yang terus tak faham dan ketinggalan bukan sahaja bahasa Inggeris tapi juga matematik dan Sains.

Yang untung apabila PPMSI dimansuhkan adalah anak-anak di kampung jadi mereka dikatakan akan lebih faham belajar Matematik dan Sains tapi tetap kurang pandai bahasa Inggeris dan juga untung ahli-ahli POLITIK yang terus mempolitikkan PENDIDIKAN anak-anak sejak beberapa dekad yang lepas. Mungkin bangsa lain juga suka melihat orang Melayu terus ketinggalan.

Tapi tak apalah PPMSI dimansuhkan 2012 jadi sempat lah anak aku yang bongsu belajar dalam bahasa Inggeris 3 tahun lagi. Selepas tu pandai-pandai lah....cuma aku pernah rasa berdiri tak sama tinggi duduk tak sama rendah...rasa rendah diri kerana tak pandai berbahasa Inggeris bukan sahaja ketika belajar juga ketika berkerjaya. Joom lah kita guna bahasa SMS lagi mudah.....

~Terima Kasih~

Entri lain yang menarik



Widget by Hoctro | Jack Book

Disclaimer

We does not guarantee any income earning by joining any programs if listed in this site. You must be comfortable with the amounts you invested otherwise go to different program. We can not be held in any way responsible to any losses you may incurred.
Copyright© 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 Denaihati . All rights reserved.

Sponsored

Qurban & Aqiqah di Kemboja

Jejak Komen

Sponsored

Kembara Musafir New Zealand

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP